Welkom bij de 2nd Armored division 'Hell on Wheels'

Ontstaan van de vereniging

Wij zijn een vriendengroep die van jongs af aan altijd al een interesse voor de 2e wereldoorlog heeft gehad, in de de breedste zin van het woord.
Tijdens onze jeugd kregen we vaak verhalen over de oorlog mee en gingen we ook vaker op zoek naar overblijfselen uit deze tijd.
Boeken over dit onderwerp werden verslonden en vragen aan familieleden kenden geen einde.

Uiteindelijk hebben wij besloten om een GMC CCKW aan te schaffen, met als doel om deze te gebruiken bij reenactment.
Het bleek echter niet haalbaar om deze tijdig gerestaureerd te krijgen en hierop hebben we besloten om op zoek te gaan naar een alternatief.

Meedoen aan de evenementen voor 80-jarige bevrijding in Limburg (2024) en de rest van Nederland (2025) wilden wij niet aan onze neus voorbij laten gaan.
De nieuwe GMC CCKW bleek in de basis goed in orde te zijn en na enkele cosmetische ingrepen en technische updates was de wagen er klaar voor.

We gingen ons verdiepen in de lokale geschiedenis betreffende de bevrijding in onze woonplaats.
Avonden lang werd er film- en beeldmateriaal bekeken en literatuur bestudeerd.
De 2nd Armored Division 'Hell on Wheels' werd gekozen als uit te beelden divisie, aangezien deze divisie onze woonplaats heeft bevrijd.
Specifiek hebben wij gekozen voor het 41ste infantry regiment, gezien dit het beste past bij het materieel dat wij momenteel in bezit hebben.

Na deelname aan diverse evenementen en oriënterend op toekomstige evenementen hebben wij besloten om een officiële vereniging op te richten.
Sinds 30 mei 2024 zijn wij dan ook, per notariële akte, een officiële vereniging.

Doel van de vereniging

Het doel van de vereniging is om door middel van living history en displays de Amerikaanse strijdkrachten ten tijde van de 2e wereldoorlog zo nauwkeurig mogelijk weer te geven.
Daarnaast bieden wij met onze vereniging een platform voor diegenen met een zelfde passie en interesse.
Vanuit dit platform willen wij in de toekomst ook een educatieve bijdrage leveren aan bijvoorbeeld scholen om het gedachtegoed van de 2e wereldoorlog in stand te houden.

Ben je geïnteresseerd in onze vereniging of een lidmaatschap, neem dan contact met ons op via het contactformulier of onze recruitment office button.